Sunday, March 11, 2012

BERETIKA KETIKA URUSAN JUAL BELI...

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Terbaca luahan hati Bro Amar bertajuk COD aku faham maksud beliau,aku sendiri pun pernah mengalami situasi yang sama,pening melayan kerenah pembeli..Ada yang tidak percaya dan macam-macam lagi lah,kalau nak tulis satu hari satu malam pun  tak habis...Dan yang paling aku tak suka apabila time tawar- menawar,pembeli minta sampai harga yang tak munasabah.

KEPADA PEMBELI : TOLONGLAH FAHAM SIKIT !!AKU MENIAGA TERPAKSA KELUARKAN MODAL DAN TOLONG HORMAT SIKIT..Bayar bil api ,kat kaunter 10 sen pun diorang kira tau..

Tak salah tawar-menawar,tapi biarlah beretika dan munasabah!!!Aku sendiri pun kalau beli barang,aku akan tanya berapa harga terbaik,dan bila penjual bagi harga,aku nilai sendiri,berbalaoi @tidak harga dengan barang tersebut kalau ok aku beli,kalau tak ,aku tidak akan beli...

Bukan aku marah,tapi nasihat!!

Semoga mesej aku sampai ke akal pembeli-pembeli,


"Pergi rumah orang  kita bagi salam,dijemput masuk baru kita masuk,dijemput duduk baru kita duduk"


"Hitam itu menarik,putih itu bersih,yang putih jangan kita hitamkan dan yang hitam jangan kita terus buang,jadikan pengajaran dimasa hadapan"


"Kawan yang baik kita berkawan,kawan yang kurang baik pun kita kawan,yang penting hati kena baik"


"Jalan belok jalan pusing,jalan lurus mesti dimata hati"


"Orang muda orang tua,baju baru baju lama,yang muda hormati yang tua,yang tua kasihi yang muda"


Banyak sangat aku bagi tu,harap-harap dapat difaham tersurat dan tersirat maksudnya...

Terima Kasih,

Zul Pat-Pat Siku Lipat



2 comments:

  1. setuju. lagi satu bila cancel deal, tolongla bagitau. kita tak marah pun. yang penting bagitau balik. jangan diam seribu bahasa

    ReplyDelete